Koncert. XV Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Bartłomiej Dobrowolski – klarnet
Jacek Rogala – dyrygent

W programie:
Wolfgang Amadeus Mozart – Marsz turecki
Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert klarnetowy A-dur KV 622
Kurt Weill – II Symfonia

Bartłomiej Dobrowolski. Naukę gry na klarnecie rozpoczął w wieku dziesięciu lat w Szkole Muzycznej I stopnia w Oświęcimiu. Następnie, w 2013 roku, ukończył z wyróżnieniem Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie Macieja Niewiary. Aktualnie kontynuuje edukację muzyczna w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie Arkadiusza Adamskiego.
Uczestniczył również w lekcjach mistrzowskich u takich klarnecistów jak: Paul Meyer, Gabor Varga, Florent Heau, Nuno Pinto, Jorge Montilla, Karel Dohnal, Philippe Berrod, Andrzej Janicki, Igor Frantisak czy Daniel Ottensamer.
Jako członek zespołów kameralnych współpracował z Arkadiuszem Adamskim, Magdaleną Duś, Agatą Zubel. Bartłomiej Dobrowolski jest członkiem kwartetu klarnetowego, tria z wiolonczelą i fortepianem oraz tria ze skrzypcami i fortepianem, z którymi zdobywa nagrody na międzynarodowych festiwalach.
W roli solisty występował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Filharmonii Śląskiej, Orkiestrą Filharmonii Zabrzańskiej, Orkiestrą Kameralną Inter>CAMERATA, Orkiestrą Dętą Akademii Muzycznej w Katowicach pracując z takimi dyrygentami jak Jose Maria Florencio, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jan Jakub Bokun, Sławomir Chrzanowski, Grzegorz Mielimąka.
Współpracuje z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Muzyki Nowej, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO, Filharmonią Rybnicką, Akademicką Orkiestrą Symfoniczną w Katowicach, Orkiestrą Akademii Lusławickiej oraz Orkiestrą Dętą Akademii Muzycznej w Katowicach z którymi grał pod batutą Tadeusza Strugały, Antoniego Wita, Krzysztofa Pendereckiego, Gabriela Chmury, Jose Maria Florencio, Grzegorza Mielimąki, Michała Klauzy, Krzesimira Dębskiego, Marka Mosia.
Jacek Rogala jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończył studia: kompozytorskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992).

Od roku 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i Festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki. W styczniu 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę.

W latach dziewięćdziesiątych był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, a także współpracował jako stały gościnny dyrygent z Orkiestrą Capella Bydgostiensis. Następnie przebywał na stypendium dyrygenckim im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. W tym okresie pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, a następnie kierował Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II Polskiego Radia. W 1999 sprawował kierownictwo artystyczne Dni Grażyny Bacewicz – festiwalu PR i TVP. W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Udziela się jako juror konkursów wykonawczych i członek komisji programowych festiwali (m.in. Światowe Dni Muzyki Wrocław 2014, a od 2013 Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów w Bukareszcie). Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM (2000). Przez kilkanaście lat prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, a od roku 2016 jest adiunktem w Akademii Muzycznej w Łodzi. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych pierwszej kadencji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2012 jest wiceprzewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich.

Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej nagrał m.in. cykl czterech płyt Album Polski, płytę We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika oraz płytę Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej.

W latach 2007-2011 poprowadził prapremiery pięciu baletów współczesnych wyprodukowanych przez Filharmonię Świętokrzyską i Kielecki Teatr Tańca, w tym Zdarzyło się w Jeruzalem K. Dębskiego i Pinokio M. Weinberga (premiera polska). Od roku 2013 we współpracy Filharmonii Świętokrzyskiej z UMFC w Warszawie prowadzi doroczne spektakle w cyklu „Opera w Filharmonii” (W. A. Mozart, P. Czajkowski).

Na swym koncie ma koncerty na wielu renomowanych festiwalach i konkursach w Europie, Azji i obu Amerykach. Jest także kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, chóralnej i elektronicznej. Jego utwory, poza Polską, wykonywane były w wielu krajach Europy i w Ameryce Północnej.

Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.

Materiały własne artystów.

Gdzie i kiedy

Miejsce: Filharmonia Opolska

Data: 05.10

Godzina: 19:00

Wstęp: 15 PLN

Strona organizatora: www